Tuesday 19 February 2013

GM1M Zon Utara Ikrar Sokong Pelan Tranformasi Pendidikan Negara





Alor Setar – Lebih dari 5,000 orang guru muda berhimpun di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Hutan Kampung di sini bagi menerima amanat menjayakan gagasan transformasi bidang pendidikan di negara ini di sebuah program khas, Himpunan Guru Muda 1Malaysia, baru-baru ini.

Amanat yang disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yasin diterima baik serta disokong padu oleh guru-guru muda zon utara dari negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak.

Beliau berkata, selaku guru-guru muda, mereka memainkan peranan yang penting untuk melonjakkan kualiti sistem pendidikan negara, selain bertindak selaku pihak yang menentu hala tuju sistem itu dalam tempoh tiga hingga empat dekad akan datang.

Mewakili 49.5 peratus dari jumlah keseluruhan pendidik di negara ini, Guru Muda 1Malaysia (GM1M) perlu memikul tangggungjawab mendidik anak bangsa pada tahap terbaik dan berkualiti, sekali gus mampu dimanfaatkan bangsa tanpa mengira kaum dan agama.

Sebelum itu, Muhyiddin turut mengadakan pertemuan tertutup dengan lebih 100 orang wakil GM1M bagi mengadakan sesi dialoq dan perbincangan menyeluruh mengenai sistem pendidikan dan masalah berbangkit.


Mengulas mengenai sesi tersebut, Timbalan Perdana Menteri menyifatkan pertemuan bersama beberapa guru muda itu memberikan reaksi positif, khususnya dalam aspek berkaitan pembelajaran dan pengajaran di negara ini.

Justeru itu, beliau percaya bahawa semua warga pendidik terutama lebih 200,000 guru muda sedia memainkan peranan sebagai arkitek bagi memastikan setiap pelan transformasi diatur kerajaan ke arah itu mampu diterjemah.

Kredit - KLIK SINI

No comments:

Post a Comment